Концепція

розвитку Школи врядування1
Національного університету «Острозька академія»

Проблема, що потребує розв’язання

Успішність післявоєнної відбудови країни безпосередньо залежить від здатності державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування застосовувати нові практики управління за обмежених ресурсів. Урядування (governance) – це процес здійснення органами влади своїх функцій для реалізації суспільної політики. Євроінтеграційні устремління нашої країни ґрунтуються саме на належному врядуванні. Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну службу» визначено, що «державна служба – це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо:

  1. аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів;
  2. забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів2.

У «Стратегії реформування державного управління України на 2022-2025 роки»3 зазначено, що «Належне врядування є одним з основних факторів конкурентоспроможності держави, розвитку її економіки та передумовою європейської інтеграції… Невіддільним компонентом модернізації державного управління є підвищення якості професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування».

Підсумки понад 25 років розвитку і функціонування системи підготовки управлінців в Україні засвідчують розгортання широкої проблемної ситуації – не конкурентоспроможності її випускників на ринку праці.

Існує низка суперечностей, які виникли унаслідок управлінських прорахунків щодо побудови цілісної системи національної підготовки управлінців:

  • громіздке і неоднорідне управління освітньо-науковими процесами;
  • існування розгалужено-неузгодженої мережі підготовки управлінців для кожної галузі або сфери окремо;
  • надмірна подрібненість освітніх спеціальностей і курсів підготовки;
  • вибіркові та безсистемні наукові дослідження у сфері функціонування держави і підготовки державних службовців;
  • обмежений фаховий ресурс для здійснення різнопланової експертної діяльності;
  • відсутність достатньої мотивації у слухачів, а також формальність підготовки управлінців.

У цілому, постала нагальна проблема: відсутність адекватної сучасним викликам євроінтеграції організаційно-економічної та освітньо-наукової практики якісної підготовки й підвищення кваліфікації управлінців, що забезпечувала б належний професійний розвиток упродовж усієї кар’єри стратегічно мислячих, конкурентоспроможних дієвих лідерів-управлінців для розбудови належного врядування й гармонійного суспільного розвитку України.

Отже, гостро постала проблема з формування адекватної до запитів суспільства і потреб держави системи якісної підготовки управлінців, створення умов для напрацювання цілісної та прогнозованої системи управління людськими ресурсами в державних органах, ротації державних службовців за професійними уміннями та лідерськими здібностями, задоволення потреб і очікувань громадян шляхом якісного виконання управлінських функцій державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування.

Вирішення цієї проблеми можливе лише лідеркою освітніх інновацій яка активно впливає на управлінське майбутнє українського суспільства і держави – SGov – Школою підготовки професійних управлінців й реалізації освітніх, сертифікатних програм, організаційному забезпеченні потреб реформованої системи державного управління та місцевого самоврядування.

Мета і строки реалізації Концепції

Метою Концепції є розбудова осередку нової системи фахового навчання упродовж професійної кар’єри конкурентоспроможних дієвих лідерів, здатних стратегічно мислити, урядувати й виробляти суспільну політику та комунікувати для гармонійного суспільного розвитку країни.

Концепцію передбачається реалізувати протягом 2024-2028 років.

Шляхи й способи розв’язання проблеми

Концепцію передбачається реалізувати шляхом розбудови SGov для повноцінного втілення освітніх, сертифікатних програм, дуального і дистанційного і змішаних форм навчання, тренінгових курсів й підвищення кваліфікації тощо. Це сприятиме:

  • спрощенню системи управління, уніфікації та встановлення функціонального розподілу повноважень шляхом розмежування адміністративних, науково-педагогічних, наукових і менеджерських завдань та повноцінної розбудови SGov;
  • формуванню цільових навчальних програм щодо наскрізних сфер управлінської діяльності (державна політика, державна служба, місцеве самоврядування, функціонування некомерційних організацій, громадські організації, національна безпека) на модульній основі (поєднання навчання і виконання функціональних обов’язків (роботи): заняття у п’ятницю, суботу та неділю) з орієнтацією на конкретні цільові групи споживачів та управлінські ланки (вищі та середні);
  • запровадженню грантового (державного/приватного) фінансування проведення конкретних досліджень та/або проведення науково-методичного забезпечення, зокрема через встановлення прямого зв’язку освітнього і наукового процесу;
  • розбудові трьох циклів вищої освіти й встановленню безособових методик оцінювання стану відповідності абітурієнта та успішності студента і випускника. Підтримка навчання на програмі ветеранів та інших лідерів змін у суспільстві. Створення спільноти випускників SGov;
  • поєднанню університетських традицій з досвідом аналогічних програм провідних європейських та північно-американських університетів і сучасних світових управлінських практик. Залученню до викладання провідних фахівців з аналізу державної політики, стратегічного управління, моніторингу й оцінювання, комунікацій, лідерства тощо;
  • розбудові у співпраці з іншими університетами та установами й зокрема з фахової підготовки з Кавказьким університетом, розробці повноцінних програм з «Цифрового врядування», «Evidence-based Public Policy», «Багаторівневого демократичного врядування», спеціальної професійної (сертифікатної) програми підвищення кваліфікації тощо як складових сервісної держави;
  • розбудова мережі з партнерами на основі меморандумів про співпрацю;
  • отриманню європейської акредитації/сертифікації (European Association for Public Administration) програми та розбудови спроможності до повноцінного навчання з можливістю отримання подвійних дипломів випускників.

Очікувані результати

Реалізація Концепції передбачає:

  • високу якість навчального процесу у галузі 281 «Публічного управління та адміністрування» за рахунок інтенсивного використання існуючого потенціалу SGov;
  • напрацювання зразка управління для більшості органів влади і місцевого самоврядування у форматі поєднання класичних методик управління з інноваційними розробками SGov;
  • розвиток провідної науково-освітньої школи з екосистеми суспільного врядування зі спеціалізаціями в аналізі політики, стратегічного управління, моніторингу й оцінювання, комунікацій, лідерства тощо та введення конкурентних процедур з відбору викладачів (експертів) за рівнем змістовного і прикладного наповнення навчальних дисциплін, що вони пропонують;
  • використання виключно індивідуалізованої підготовки управлінців на основі гнучкого і мобільного забезпечення освітніх програм викладачами і практиками;
  • досягнення цільової зорієнтованості кваліфікаційних робіт на прикладну діяльність управлінців та вирішення проблем суспільного розвитку у окремих сферах;
  • розширення професійних контактів з українськими фахівцями та міжнародними експертами у сфері управлінської діяльності та з окремих проблем суспільного розвитку;
  • запровадження передового світового досвіду підготовки управлінців. Переймання міжнародних стандартів відповідності якості і впорядкування освітнього і наукового процесу в управлінській сфері;
  • розширення міжнародних контактів і участі у міжнародних науково-практичних організаціях у сфері суспільного врядування, управління, менеджменту і адміністрування;
  • створення можливостей працевлаштування на підставі конкурсного відбору в органах влади і самоврядування в Україні та країнах-сусідах шляхом підписання угод про подвійні дипломи і високої мовної підготовки;
  • фахова підготовка й повноцінні навчальні програми/спеціалізації: "Evidence-based Public Policy", "Багаторівневе демократичне врядування", "Аналіз та оцінювання політики", "Людський капітал та соціальна й гуманітарна політика", "Регіональний та місцевий розвиток та управління містом", "Державно-приватні механізми партнерства у врядуванні", "Політичне управління й належне врядування", "Електронне урядування та інформаційно-комунікативна діяльність" "Цифрове врядування" тощо;
  • поширення новітніх практик підготовки управлінців, розбудова SGov і повноцінне впровадження дуального, дистанційного і змішаних форм навчання, розробки сертифікатних програм і курсів з підвищення кваліфікації тощо та отриманню європейської акредитації/сертифікації (European Association for Public Administration) освітньої програми «Публічне управління та адміністрування».

Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів

Штатна чисельність складу постійних працівників SGov визначається освітніми потребами.

Фінансування заходів Концепції, її матеріально-технічне забезпечення та залучення виконавців здійснюватиметься в межах наявного фінансування та грантових і донорських коштів, а також інших джерел не заборонених законом.


Надрукувати