Новини

«РОЗУМОВСЬКІ ЗУСТРІЧІ» 2024

28–29 листопада 2024 року проходитиме традиційна міжнародна науково-практична конференція ХІІІ «Розумовські зустрічі» (за очно-дистанційною формою).

В основі ідеї та практики конференції – синтез кількох складових, а саме: участь теоретиків, конструкторів та адміністраторів державного управління; міжнародного, національного, регіонального та місцевого виміру питань, що обговорюються; історичного виміру українських традицій державного управління в контексті європейських; зусиль спеціалізованих закладів освіти, експертного середовища, громадського сектору та владних інституцій.

Тиждень академічної доброчесності НаУОА-2024

Упродовж 14-18 жовтня в Національному університеті «Острозька академія» відбудеться тиждень академічної доброчесності, спрямований на популяризацію принципів академічної доброчесності серед здобувачів освіти.

Відкрита онлайн-лекція Валерія ТЕРТИЧКИ «Управління змінами, проєктами та інноваціями»

12 жовтня 2024 року відбулась відкрита онлайн-лекція доктора наук з державного управління, професора, очільника Школи врядування Острозької академії Валерія ТЕРТИЧКИ «Управління змінами, проєктами та інноваціями».

Концепція

розвитку Школи врядування1
Національного університету «Острозька академія»

Проблема, що потребує розв’язання

Успішність післявоєнної відбудови країни безпосередньо залежить від здатності державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування застосовувати нові практики управління за обмежених ресурсів. Урядування (governance) – це процес здійснення органами влади своїх функцій для реалізації суспільної політики. Євроінтеграційні устремління нашої країни ґрунтуються саме на належному врядуванні. Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну службу» визначено, що «державна служба – це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо:

  1. аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів;
  2. забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів2.

У «Стратегії реформування державного управління України на 2022-2025 роки»3 зазначено, що «Належне врядування є одним з основних факторів конкурентоспроможності держави, розвитку її економіки та передумовою європейської інтеграції… Невіддільним компонентом модернізації державного управління є підвищення якості професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування».

Підсумки понад 25 років розвитку і функціонування системи підготовки управлінців в Україні засвідчують розгортання широкої проблемної ситуації – не конкурентоспроможності її випускників на ринку праці.

Існує низка суперечностей, які виникли унаслідок управлінських прорахунків щодо побудови цілісної системи національної підготовки управлінців:

  • громіздке і неоднорідне управління освітньо-науковими процесами;
  • існування розгалужено-неузгодженої мережі підготовки управлінців для кожної галузі або сфери окремо;
  • надмірна подрібненість освітніх спеціальностей і курсів підготовки;
  • вибіркові та безсистемні наукові дослідження у сфері функціонування держави і підготовки державних службовців;
  • обмежений фаховий ресурс для здійснення різнопланової експертної діяльності;
  • відсутність достатньої мотивації у слухачів, а також формальність підготовки управлінців.

У цілому, постала нагальна проблема: відсутність адекватної сучасним викликам євроінтеграції організаційно-економічної та освітньо-наукової практики якісної підготовки й підвищення кваліфікації управлінців, що забезпечувала б належний професійний розвиток упродовж усієї кар’єри стратегічно мислячих, конкурентоспроможних дієвих лідерів-управлінців для розбудови належного врядування й гармонійного суспільного розвитку України.

Отже, гостро постала проблема з формування адекватної до запитів суспільства і потреб держави системи якісної підготовки управлінців, створення умов для напрацювання цілісної та прогнозованої системи управління людськими ресурсами в державних органах, ротації державних службовців за професійними уміннями та лідерськими здібностями, задоволення потреб і очікувань громадян шляхом якісного виконання управлінських функцій державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування.

Вирішення цієї проблеми можливе лише лідеркою освітніх інновацій яка активно впливає на управлінське майбутнє українського суспільства і держави – SGov – Школою підготовки професійних управлінців й реалізації освітніх, сертифікатних програм, організаційному забезпеченні потреб реформованої системи державного управління та місцевого самоврядування.

Мета і строки реалізації Концепції

Метою Концепції є розбудова осередку нової системи фахового навчання упродовж професійної кар’єри конкурентоспроможних дієвих лідерів, здатних стратегічно мислити, урядувати й виробляти суспільну політику та комунікувати для гармонійного суспільного розвитку країни.

Концепцію передбачається реалізувати протягом 2024-2028 років.

Шляхи й способи розв’язання проблеми

Концепцію передбачається реалізувати шляхом розбудови SGov для повноцінного втілення освітніх, сертифікатних програм, дуального і дистанційного і змішаних форм навчання, тренінгових курсів й підвищення кваліфікації тощо. Це сприятиме:

  • спрощенню системи управління, уніфікації та встановлення функціонального розподілу повноважень шляхом розмежування адміністративних, науково-педагогічних, наукових і менеджерських завдань та повноцінної розбудови SGov;
  • формуванню цільових навчальних програм щодо наскрізних сфер управлінської діяльності (державна політика, державна служба, місцеве самоврядування, функціонування некомерційних організацій, громадські організації, національна безпека) на модульній основі (поєднання навчання і виконання функціональних обов’язків (роботи): заняття у п’ятницю, суботу та неділю) з орієнтацією на конкретні цільові групи споживачів та управлінські ланки (вищі та середні);
  • запровадженню грантового (державного/приватного) фінансування проведення конкретних досліджень та/або проведення науково-методичного забезпечення, зокрема через встановлення прямого зв’язку освітнього і наукового процесу;
  • розбудові трьох циклів вищої освіти й встановленню безособових методик оцінювання стану відповідності абітурієнта та успішності студента і випускника. Підтримка навчання на програмі ветеранів та інших лідерів змін у суспільстві. Створення спільноти випускників SGov;
  • поєднанню університетських традицій з досвідом аналогічних програм провідних європейських та північно-американських університетів і сучасних світових управлінських практик. Залученню до викладання провідних фахівців з аналізу державної політики, стратегічного управління, моніторингу й оцінювання, комунікацій, лідерства тощо;
  • розбудові у співпраці з іншими університетами та установами й зокрема з фахової підготовки з Кавказьким університетом, розробці повноцінних програм з «Цифрового врядування», «Evidence-based Public Policy», «Багаторівневого демократичного врядування», спеціальної професійної (сертифікатної) програми підвищення кваліфікації тощо як складових сервісної держави;
  • розбудова мережі з партнерами на основі меморандумів про співпрацю;
  • отриманню європейської акредитації/сертифікації (European Association for Public Administration) програми та розбудови спроможності до повноцінного навчання з можливістю отримання подвійних дипломів випускників.

Очікувані результати

Реалізація Концепції передбачає:

  • високу якість навчального процесу у галузі 281 «Публічного управління та адміністрування» за рахунок інтенсивного використання існуючого потенціалу SGov;
  • напрацювання зразка управління для більшості органів влади і місцевого самоврядування у форматі поєднання класичних методик управління з інноваційними розробками SGov;
  • розвиток провідної науково-освітньої школи з екосистеми суспільного врядування зі спеціалізаціями в аналізі політики, стратегічного управління, моніторингу й оцінювання, комунікацій, лідерства тощо та введення конкурентних процедур з відбору викладачів (експертів) за рівнем змістовного і прикладного наповнення навчальних дисциплін, що вони пропонують;
  • використання виключно індивідуалізованої підготовки управлінців на основі гнучкого і мобільного забезпечення освітніх програм викладачами і практиками;
  • досягнення цільової зорієнтованості кваліфікаційних робіт на прикладну діяльність управлінців та вирішення проблем суспільного розвитку у окремих сферах;
  • розширення професійних контактів з українськими фахівцями та міжнародними експертами у сфері управлінської діяльності та з окремих проблем суспільного розвитку;
  • запровадження передового світового досвіду підготовки управлінців. Переймання міжнародних стандартів відповідності якості і впорядкування освітнього і наукового процесу в управлінській сфері;
  • розширення міжнародних контактів і участі у міжнародних науково-практичних організаціях у сфері суспільного врядування, управління, менеджменту і адміністрування;
  • створення можливостей працевлаштування на підставі конкурсного відбору в органах влади і самоврядування в Україні та країнах-сусідах шляхом підписання угод про подвійні дипломи і високої мовної підготовки;
  • фахова підготовка й повноцінні навчальні програми/спеціалізації: "Evidence-based Public Policy", "Багаторівневе демократичне врядування", "Аналіз та оцінювання політики", "Людський капітал та соціальна й гуманітарна політика", "Регіональний та місцевий розвиток та управління містом", "Державно-приватні механізми партнерства у врядуванні", "Політичне управління й належне врядування", "Електронне урядування та інформаційно-комунікативна діяльність" "Цифрове врядування" тощо;
  • поширення новітніх практик підготовки управлінців, розбудова SGov і повноцінне впровадження дуального, дистанційного і змішаних форм навчання, розробки сертифікатних програм і курсів з підвищення кваліфікації тощо та отриманню європейської акредитації/сертифікації (European Association for Public Administration) освітньої програми «Публічне управління та адміністрування».

Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів

Штатна чисельність складу постійних працівників SGov визначається освітніми потребами.

Фінансування заходів Концепції, її матеріально-технічне забезпечення та залучення виконавців здійснюватиметься в межах наявного фінансування та грантових і донорських коштів, а також інших джерел не заборонених законом.


Надрукувати